onsdag 3. februar 2010

ProgKjeller hyller mellotronen igjen

Først, litt historikk:

Et sted i California, tidlig på femtitallet, bygget Harry Chamberlin verdens første sampler.
Chamberlin-maskinen besto av et klaviatur hvor hver enkelt tangent svarte til et magnetisk bånd med et ferdig innspilt lydspor, oftest en enkelt tone fra et instrument tilsvarende tonen representert ved tangentens plassering. Så lenge tangenten ble holdt nede, og så lenge lyden og båndet varte, ble lyden spilt av gjennom en forsterker. Et lydsett kunne bestå av flere oktaver med enkle toner spilt inn fra f.eks. en fiolin, en cello, en tverrfløyte, et kor m.m. Slik hadde man plutselig hele orkestre ved fingertuppene.

Men Chamberlin skulle aldri få nyte den helt store anerkjennelsen for sin oppfinnelse. Skal man tro det man hører, fraktet en utro tjener i 1962 et par enheter til England, hvor disse ble demonstrert for potensiell videreutvikling. Da Chamberlin fant ut av dette, ble han eitrende sint og forlangte en gunstig avtale med et britisk firma for å unngå å tape royalties. Bradmatic Ltd., senere omdøpt til Streetly Electronics, ble drevet av brødrene Bill og Lesley Bradley. Sammen med Chamberlin opprettet de Mellotronics (av «
melody electronics»), som ifølge avtalen skulle videreutvikle konseptet og konstruere de fremtidige maskinene. Ett år senere så den første mellotronendagens lys.



Den første modellen,
Mk I, var lite mer enn en oppgradert utgave av Chamberlins maskin, og relativt uberegnelig – de fleste enhetene ble allerede året etter bygget om i henhold til en forbedret design, Mk II. Det var på denne tiden at noenogtyve år gamle Mike Pinder ble ansatt som kvalitetsinspektør ved fabrikken. I løpet av ansettelsesperioden forelsket han seg i mellotronen, og bestemte seg for å anvende instrumentet i sin egen musikk. Kort tid etter fikk The Moody Blues sin første hit, og i årene som kom skulle Pinder sjelden la anledningen gå fra seg til å anvende sin Mk II. Som en tidlig og ivrig eksponent for mellotronen, var han avgjørende for instrumentets senere populæritet.

Det var Pinder som introduserte Lennon, McCartney & co for mellotronen. Selv om The Beatles anvendte sin egen maskin ganske sparsomt, er det først og fremst den eiendommelige fløyte-introen til «Strawberry Fields Forever» fra 1967 som er blitt stående som det obligatoriske lytte-eksemplet. På denne tiden begynte også artister som The Rolling Stones, The Kinks og Pink Floyd å oppdage mellotronens helt spesielle lyd og egenskaper, og mange av deres utgivelser fra denne tiden er preget av de umiskjennelige strykerne, fløytene og korene, m.m. Mellotronen var på dette tidspunktet i ferd med å bli ensbetydende med en helt spesiell, gryende musikkscene i England. You guessed it.



5. juli 1969 spilte The Rolling Stones for 650,000 oppmøtte i solsteken i Hyde Park, London. Men det var et annet, og så godt som ukjent, band som skulle gi konserten legendestatus. Oppvarmerne var Robert Fripps nystartede orkester
King Crimson. Deres voldsomme, kompromissløse og nyskapende sound, stenket i mellotron, imponerte, sjokkerte og forvirret – prog’ens pionerer hadde fått sitt gjennombrudd, og hadde med det samme knyttet mellotronen uløselig opp mot det som skulle bli en omfattende musikalske renessanse i årene som kom.

Sentrale prog-grupper som
Genesis og Yes begynte å anvende mellotronen regelmessig. Populæriteten tiltok ytterligere da Streetly Electronics i 1970 lanserte en nedskalert modell, med bare ett manual. M400, med sin umiskjennelige klossform og konvensjonelle hvite finish, er selv blitt et prog-ikon. Det sukkerbit-formede tangentistrumentet, typisk tilrettelagt med en Minimoog-synth på topplokket, var ikke til å ta feil av. M400 avløste raskt den tyngre og mer upraktiske Mk II.



Mot slutten av syttitallet dalte salget og bruken av mellotroner i takt med den økende tilgangen på rimelige, pålitelige polysynther og «stryker-synther», og instrumentet ble gradvis mer vurdert som en relikvie fra en pompøs tid. Det skulle gå et helt tiår før denne oppfatningen møtte særlige innvendinger. Ca. 1990 begynte en ny generasjon unge musikere, bl.a. svenske
Änglagård, å plukke opp trådene fra syttitallets prog-scene, og mellotroner over hele verden begynte så smått å dukke opp fra støvete garasjer og klamme loftsrom. Men det var ikke bare i progrock-miljøene at det gamle vidunderet fikk en gjenfødsel. Populære artister som Oasis, Radiohead, Tom Waits, The Smashing Pumpkins og Muse har også, siden tidlig på nittitallet, anvendt mellotronen i sin musikk. Denne renessansen synes så langt ikke å ville gi opp ånden, til stor begeistring for … i hvert fall enkelte av oss!

Kveldens ProgKjeller tar for seg et variert utvalg prog (vi tøyer definisjonen litt ekstra i kveld) hvor mellotronen opptrer som hovedrolleinnhaver.

Velkommen!

http://progkjeller.blogspot.com/





ProgKjeller er et klubbkonsept hvor vi planlegger å spille alle tenkelige varianter av musikk med utgangspunkt i den progressive scenen, og da hovedsakelig fra 70-tallet. Eksempelvis: krautrock, Rock In Opposition, jazz-fusion, spacerock/psykedelia, Zeuhl, prog-folk, Canterbury, elektronisk, symfonisk, Kosmische og italiensk prog.

Fra 19.00 til 01.00 vil det det kun spilles mellotron-relatert musikk, mens servering av mat og drikke vil foregå som normalt.

1 kommentar:

Skink_123 sa...

SPILLELISTE

19.00 – 20.02

Dungen – Glömd konst kommer stundom ånyo till heders
Il Balletto di Bronzo – Epilogo
Air – Bathroom Girl
Älgarnas Trädgård – Reflection
Camel – Never Let Go
Genesis – Silent Sorrow in Empty Boats
Wobbler – Rubato Industry
Pink Floyd – See-Sawv Rainbow Theatre – Rebecca
Tangerine Dream – Mysterious Semblance At The Strand Of Nightmares
Heldon – In the Wake of King Fripp

20.02 – 20.58

Gentle Giant – Pantagruel’s Nativity
Earth & Fire – Song Of The Marching Children
Atlas – Björnstorp
The Moody Blues – The Voyage
Atoll – L’Araignée-Mal: Imaginez le Temp
Easter Island – Genius Of The Dance
King Crimson – The Court Of The Crimson King

20.58 – 21.59

Yes – Close to the Edge
Roxy Music – Ladytron
Celeste – La Grande Isola
Ethos – Everyman
Museo Rosenbach – Il tempio delle clessidre
Genesis – Seven Stones
The Moody Blues – Nights in White Satin
Änglagård – Vandringar i vilsenhet

21.59 – 23.05

Steve Hackett – Shadow Of The Hierophant
Yes – Heart of the Sunrise
Flamen Dialis – Autre Chose
Anekdoten – Sad Rain
Focus – Le Clochard
Axis – The Planet Vavoura
PFM – Impressioni di Settembre
Shylock – Choral
Spring – The Prisoner (Eight By Ten)
Genesis – Watcher of the Skies

23.05 – 00.04

Ain Soph – Variations On A Theme By Brian Smith
David Bowie – Space Oddity
Älgarnas Trägård – The Arrival Of Autumn
Carmen – Retirando
Schicke-Führs-Fröhling – Pictures
The Kinks – Phenomenal Cat
Granada – Hablo De Una Tierra
Cathedral – The Search

00.04 – 01.00

Flyte – Woman
Edgar Froese – Epsilon in Malaysian Pale
Flamen Dialis – Autre Chose
Greenslade – Melange
Morte Macabre – Apoteosi Del Mistero
Carmen – Reprise finale
King Crimson – Starless
Beatles – Strawberry Fields Forever