torsdag 5. juli 2007

ProgKjeller presenterer: Konseptalbumet




Tid: Onsdag 11. juli 2007, kl. 18.00.
Sted: Café Art'é, St. Olavs gate 7, Oslo.

Ideen om konseptalbumet ligger ved hjertet av prog’ens tidlige historie, og omtrent alle progband respekt for seg har laget minst ett.

Istedenfor kun å skrive en masse selvstendige låter og slippe ut ti-tolv av dem om gangen, slik tradisjonen innenfor populærmusikken var frem til slutten av 60-tallet, valgte flere av prog-artistene å utgi lange, ambisiøse komposisjoner.

Et konseptalbum kunne gjerne bestå av to ca. 20 minutter lange spor , eller enkeltlåter som har ett gjennomgående tema evt. forteller en historie.

Syvende ProgKjeller vil spille disse åtte konseptalbumene i sin helhet. I denne rekkefølgen.

1. Magma – Kobaïa
2. Camel – The Snow Goose
3. Banco del Mutuo Soccorso – Darwin!
4. Genesis – The Lamb Lies Down on Broadway
5. Jethro Tull – Thick as a Brick
6. Gentle Giant – Three Friends
7. Museo Rosenbach – Zarathustra
8. Gong – You

Velkommen.


Fra 18.00 til 01.00 vil det det kun spilles konseptalbum, imens servering av mat og drikke vil foregå som normalt.

1 kommentar:

Moahaha sa...

Album 1-4    
Album 5-8   

1. Magma - Magma (Kobaïa) (1970)

Etter at hans store idol John Coltrane hadde gått hen i 1967, komponerte den franske perkusjonisten (m.m.) Christian Vander Kobaiä, og skapte med dette avant-jazz-rock-opera-osv.-sjangeren Zeuhl. Dette dobbelalbumet er Magmas debut, og det er også begynnelsen på sagaen om en gruppe opplyste menneskers reise til og opphold på planeten Kobaiä. Alle Magmas plater fra 70-tallet tar ugangspunkt i dette konseptet, og all tekst blir sunget på det oppdiktede språket Kobaiä.

Første del tar for seg jordboernes avreise/reise og deres ankomst på Kobaïa, og deretter prosessen med å danne et samfunn og lære seg å leve i harmoni med sine nye omgivelser, i tillegg til å utvikle ny og sofistikert teknologi. Side to åpner med bergingen av et romskip som viser seg å ha et mannskap fra Jorden. Besetningen kan fortelle om ødeleggelser og katastrofer som har rammet deres hjemplanet. De nyankomne jordboerne lar seg imponere over kobaïanernes tilpasningsdyktighet og evne til å leve i fred med hverandre, og bønnfaller dem om å bli med tilbake for å redde menneskeheten fra dens visse undergang. Dette er en forholdsvis åpen begynnelse på et omfattende verk, som med tiden skulle bli langt mørkere og dystopisk.

A+B: 1. Kobaïa (10:15) 2. Aïna (6:15) 3. Malaria (4:20) 4. Sohïa (7:35) 5. Sckxyss (3:47) 6. Auraë (10:55)

C+D: 7. Thaud Zaïa (7:00) 8. Naü Ektila (12:55) 9. Stoah (8:05) 10. Müh (11:13)

Tid: 82:20


2. Camel – The Snow Goose (1975)

Etter suksessen med den Tolkien-inspirerte «White Rider»-suiten fra Mirage, fikk Camel blod på tann og ville gi ut flere komposisjoner med litterært alibi. Etter å ha vurdert en rekke verker, bl.a. Herman Hesses Siddhartha, falt valget på Paul Gallicos kortroman The Snow Goose: A Story Of Dunkirk. Historien finner sted under krigen, og omhandler den forkrøplede og ensomme billedkunstneren Philip Rhayader, som holder til i et fyrtårn på kysten av Essex, og hans vennskap med piken Fritha, som en dag oppsøker ham med en skadd snøgås, som han leger. Fritha vender tilbake år etter år i lag med snøgåsen, og det utvikler seg et romantisk forhold mellom henne og Rhayader. Rhayader går senere ned med sin vesle seilbåt etter å ha reddet flere hundre soldater under den allierte tilbaketrekningen fra Dunkirk. Han tar sitt farvel med Fritha gjennom å vise seg i form av snøgåsen.

Forfatteren Gallico var i utgangspunktet skeptisk til å gi Camel tillatelse til å anvende bokens tittel, grunnet mistanker om at bandet hadde forbindelser til tobakksprodusenten ved samme navn.

A: 1. The Great Marsh (2:02) 2. Rhayader (3:01) 3. Rhayader Goes To Town (5:20) 4. Sanctuary (1:05) 5. Fritha (1:19)
6. The Snow Goose (3:12) 7. Friendship (1:44) 8. Migration (2:01) 9. Rhayader Alone (1:50)

B: 10. Flight Of The Snow Goose (2:40) 11. Preparation (3:58) 12. Dunkirk (5:19) 13. Epitaph (2:07)
14. Fritha Alone (1:40) 15. La Princesse Perdue (4:44) 16. The Great Marsh (1:20)

Tid: 43:22

3. Banco Del Mutuo Soccorso – Darwin! (1972)

I begynnelsen av søttitallet var Darwins «farlige idé» fortsatt lite kjent blant italienere flest, og i skolebøkene ble evolusjonsteorien som regel ikke viet mer enn et par linjer. Bancos andre album, hvor nettopp evolusjon utgjør det utvendige temaet, var med andre ord oppsiktsvekkende da det kom ut. Mens stykker av albumet er viet utviklingslæren generelt («L'evoluzione») og tidligere former for liv spesielt («Danza dei grandi rettili»), tar det i all hovedsak for seg den historiske utviklingen av mennesket selv, i naturhistorisk forstand såvel som i overført betydning. I en periode da italienere oppfattet det som at de var i ferd med å entre en ny og moderne tid, sto en plate som Darwin! som et håp om fremskritt og utvikling. Albumet skal dessuten ha vekket stor interesse for biologifaget blant italiensk ungdom.

En ektraopplysning: Darwin! er av nettstedet Gnosis blitt kåret til tidenes beste prog-album, blant 60.000 anmeldte.

A: 1. L'Evoluzione (13:59) 2. La Conquista Della Posizione Eretta (8:42)

B: 3. Danza Dei Grandi Rettili (3:42) 4. Cento Mani E Cento Occhi (5:22) 5. 750,000 Anni Fa ... L'Amore? (5:38)
6. Miserere Alla Storia (5:58) 7. Ed Ora Io Domando Tempo Al Tempo Ed Egli Mi Risponde ... Non Ne Ho! (3:29)

Tid:: 46:50


4. Genesis – The Lamb Lies Down On Broadway (1974)

Dette dobbeltalbumet, som er Genesis' siste offisielle utgivelse med Peter Gabriel ved spakene, byr på en surrealistisk drømmefortelling gjengitt av den unge halvblods-Puerto Ricaneren Rael, en av New Yorks småkriminelle gategutter, som én dag blir innhentet av en tåkeaktig «vegg av død» og trukket motvillig ned i en bisarr katabasis til storbyens marerittaktige underverden. Fanget i en rekke absurde situasjoner og omgitt av merkelige skapninger, forsøker han å innhente og redde sin bror John, som gang på gang unnslipper ham. Den noe ugjennomtrengelige beretningen er preget av kulturelle og litterære referanser og en gjennomgående sterk symbolbruk, og det er blitt gjort mange forsøk på å fremtvinge en litterær analyse av verket. En populær tolkning er at Raels opplevelse beskriver en slags eksistensiell selvransakelse, hvor det i virkeligheten er seg selv han forsøker å redde.

A. 1. The Lamb Lies Down on Broadway (4:50) 2. Fly on a Windshield (4:23) 3. Broadway Melody of 1974 (0:33)
4. Cuckoo Cocoon (2:11) 5. In the Cage (8:15) 6. The Grand Parade of Lifeless Packaging (2:45)

B: 7. Back in N.Y.C. (5:42) 8. Hairless Heart (2:13) 9. Counting Out Time (3:42) 10. The Carpet Crawlers (5:15)
11. The Chamber of 32 Doors (5:40)

C: 12. Lillywhite Lilith (2:42) 13. The Waiting Room (5:24) 14. Anyway (3:07) 15. The Supernatural Anaesthetist (2:59)
16. The Lamia (6:57) 17. Silent Sorrow in Empty Boats (3:07)

D: 18. Colony of Slippermen (8:13) a) The Arrival b) A Visit to the Doktor c) Raven 8. Ravine (2:04)
19. The Light Dies Down on Broadway (3:32) 20. Riding the Scree (3:57) 21. In the Rapids (2:26) 22. It. (4:15)

Tid: 94:23


5. Jethro Tull – Thick As A Brick (1972)

Thick As A Brick var Tulls første egentlige prog-album, og besto i utgangspunktet av ett enkelt spor på 43 minutter, som så måtte omredigeres til to spor tilpasset LP'ens naturlige begrensninger. Albumet dreier seg rundt et lyrisk verk forfattet av vokalist, fløytist og låtskriver Ian Anderson, som for anledningen utga seg for å være et åtte år gammelt vindunderbarn ved navn Gerald Bostock. Tematikken kan synes å være preget av den engelske sosietetens holdninger til flere av samtidens kulturelle og politiske spørsmål i Storbritannia, samtidig som det kommer frem av Andersons tone og overmåte høytidelige språkbruk at teksten i er ment som et rent harselas med de synspunktene som kommer til uttrykk.

Det opprinnelige platecoveret er kanskje ett av tidenes mest forseggjorte: Det består av tolv hele sider fra en fiktiv småby-avis - The St. Cleve Chronicle - som innbefatter teksten i sin helhet, hele fortellingen, credits, lokale nyheter, kryssord, prikk-til-prikk-oppgave, diverse annonser og t.o.m. en voldtektsanklage mot Bostock fra en eldre jente.

A: 1. Thick As A Brick - Part 1 (22:39)
B: 2. Thick As A Brick - Part 2 (21:05)

Tid: 43:44

6. Gentle Giant - Three Friends (1972)

På dette albumet følger vi tre venner som vokser opp sammen og går på samme skole. Etterhvert som de vokser opp, vokser de også fra hverandre: én blir veiarbeider (Working all Day), , én blir billedkunstner (Peel the Paint) og den siste blir streber og blåskjorte (Mr. Class and Quality). Når de så møtes igjen, mange år senere, har de mistet alle forutsetninger for å forstå hverandre og sette pris på hverandres vennskap. Konseptet er enkelt, og teksmessig er det ikke rare historien som fortelles, men det er den musikalske formidlingen som gjør denne plata fantastisk. Three Friends er visst inspirert av en eller annen bok, men ProgKjeller aner ikke hvilken.

A: 1. Prologue (6:12) 2. Schooldays (7:33) 3. Working All Day (5:07)

B: 4. Peel The Paint (7:25) 5. Mister Class And Quality? (5:51) 6. Three Friends (3:00)

Tid: 35:08


7. Museo Rosenbach - Zarathustra (1973)

Italienske Museo Rosenbachs eneste utgivelse tar utgangspunkt i Nietzsches magnum opus, Slik Talte Zarathustra. Plata omhandler flere av verkets sentrale temaer, slik som overmennesket, viljen til makt, Guds død, mennesket hinsides godt og ondt og den evige gjenkomst. Side 1 består av den femdelte «Zarathustra»-suiten, og side to samler tre enkeltspor knyttet opp mot samme tematikk.

Kombinasjonen av albumets Nietzsche-tematikk og det synlige bildet av Mussolini i collagen på coverets fremside, førte til anklager om høyreekstreme forbindelser, noe som skapte store problemer for bandet. Til tross for at teksten til Zarathustra ikke fremmer noe politisk budskap, men utelukkende presenterer Nietzches filosofiske synspunkter, var mistankene likevel nok til at Museo Rosenbachs første og eneste album stort sett ble boikottet og nektet spilt.

A: 1. Zarathustra a) L'Ultimo uomo (3:57) b) Il re di ieri (3:12) c) Al di la del bene e del male (4:09) d) Superuomo (1:22) e) Il tempio delle clessidre (8:02)

B: 2. Degli Uomini (4:01) 3. Della Natura (8:24) 4. Dell'Eterno Ritorno (6:15)

Tid: 39:22


8. Gong - You (1975)

Dette er siste del i Radio Gnome Invisible-triologien, hvor det meste av handlingen foregår på Planet Gong, med skikkelser som «Zero the Hero», «The Pot Head Pixies» og «The Octave Doctors». Dette er den mest instrumentale og minst tullete av delene.

Ehem ... altså, Zero the Hero skal egentlig tilbake til Planet Gong fra Jorden, hvor han oppholder seg fordi han har fått i oppdrag å arrangere en «Great Melting Feast of Freeks» på The Isle of Everywhere. Han forhører seg også med «Hiram the Master Builder» om hvordan man bygger et eget usynlig tempel.

Men, i alle fall: «Melting Feast»-eventen er en suksess, og «The Switch Doctor» svitsjer på alles tredje øye - utenom Zeros. Han er nemlig ute på baksiden og spiser fruktkake akkurat da. At Zero går glipp av hele tredje øye-åpenbaringen, gjør at han blir nødt til å leve ut sin eksistens på fødsel-og-død-hjulet, som spinner, og sakte konvergerer med "Engle-egget".

A: 1. Thoughts for naught (1:30) 2. A P.H.P.'s advice (1:37) 3. Magick mother invocation (2:11)
4. Master builder (6:09) 5. A sprinkling of clouds (8:42)

B: 6. Perfect Mystery (2:25) 7. The Isle of Everywhere (10:21) 8. You Never Blow Yr Trip Forever (11:24)

Tid: 44:41